Přihlášení do projektu probíhá celoročně, noví členové jsou přijímani průběžně a složení skupin se tak mění při každém setkání, dle možností členů. Přihlásit se můžete na deti@mkkl.cz, kralova@mkkl.cz, 312 258 913
Projekt Bookstart, v českém prostředí pojmenovaný S knížkou do života, je mezinárodní iniciativa, do níž se zapojují všechny typy knihoven na daném územním celku, aby plnily jednu z nejdůležitějších, ale v dnešní době zatím velice málo rozšířených funkcí – knihovny se zde snaží o to, aby zapojily aktivní rodiče a seznamovaly společně s rodiči ty nejmenší čtenáře s knihou a nepřeberným množstvím příběhů (a informací) v ní.
Larvičky 0-1,5 roku 9:00 - 9:45
Knihomolíci 1,5-3 roky 10:00 - 11:30
Kontrastní obrázky pro nejmenší děti
Po devíti měsících v temnotě je miminko najednou ve světě plném světla a barev. Zrak, který dosud nemuselo používat má vyvinutý ze všech smyslů nejméně.
Pro své miminko si můžete vyrobit vlastní kontrastní obrázky, které děti zaujmou již od druhého týdne od narození a stimulují jejich rozvoj.
Jak miminka vidí?
1. měsíc – dítě vidí asi na 20-30 cm, hodně pozoruje světlo/stín. Pozoruje okraje objektů, kde se stíny lomí. Lépe vnímá vzorované plochy, než plochu jednolitou. Zatím vidí jen černobíle. Jeho favoritem bude vzor šachovnice. Pastelové barvy se mu slijí v šedou skvrnu a nebudou pro něj zajímavé.
2. měsíc – miminko sleduje černobílé pruhy (vodorovné i svislé) a neodolá velkým vzorům, zajímají ho obličeje, pokud jsou v jeho dohledové vzdálenosti. Obrysy vidí jasněji. Pokud mu do postýlky dáte obrázky bude se na ně dívat. Používejte obrázky hodně kontrastní, ideálně černo-bílé.
2.-3. měsíce – upoutá ho červená a bílá barva, ze vzorů kromě pruhů a šachovnice i
soustředěné kružnice a spirály. Pokud má miminko obrázek v kontrastním černém nebo tmavém prostředí, bude ho lépe vnímat. Můžete mu obrázek položit před tmavou plochu. Vnímá už vnitřní části obličeje, na obrázku uvidí nos, pusu a upoutají ho výrazné oči.
3.-4. měsíce – Barvy má nejraději v jasných a zářivých sytých odstínech. Leporelo, na které se miminko rádo dívá, můžete použít jako lákadlo ke zvedání hlavičky v poloze na bříšku. Obrázky v postýlce umisťujte na obě strany, aby miminko otáčelo hlavičku na rovnoměrně.
4.-5. měsíců – Polovinu svého bdění stráví pozorováním okolí. Děti už dokáží předmět, který vidí uchopit do ruky, myslete na to i při výběru obrázků a knih do postýlky. Měly by to být knihy vhodné ke kousání a poslintání. To, samozřejmě, nevylučuje společné prohlížení z knih méně vhodných, které drží předčítající rodič mimo dosah šátrajících ruček.
5.-6. měsíců – začíná mít zájem o další barvy, můžete mu rozšířit nabídku i o nové
zajímavé tvary. V tomto období miminko dokáže zaostřit na jakoukoli vzdálenost a podívat se všemi směry, také už mají děti schopnost dobře vidět barvy, i když ještě ne tak dobře jako dospělí.
6.-7. měsíců – dítě začíná používat obě oči, mělo by zvládnout konvergenci (sledování přibližujícího se předmětu až ke kořeni nosu = šilhání dovnitř). Zvládá již složitější obrázky, je dobré mu vyprávět, co na obrázku vidí. I když příběhu nerozumí, vnímá melodii hlasu, rytmus čtení a vaši pozornost. Společné chvilky s knihou vás sblíží. Od šesti měsíců vaše dítě začíná rozlišovat rozdíly v pastelových barvách.
Roční dítě – používá průměrně 5-10 jednoduchých slov, kterými popisuje nejběžnější situace. Jde o slova o dvou, maximálně třech slabikách, zhusta zkomolená. V tomto věku nezanedbejte předčítání z knížek, děti milují už nejen obrázky, ale i jednoduchá říkadla a básničky, která se dají doprovodit pohybem, hraním a ukazováním. Získají tak potřebnou pasivní slovní zásobu a lásku ke knihám, která je bude doprovázet celým dětstvím.
Zdroje: (převzato ze stránek Americké akademie oftalmologie; autor: Kierstan Boyd)