Konání lekcí: po - pá 8.30 – 12.00 hod. Délka: 45 minut. Informace: 312 258 913, deti@mkkl.cz, V. Fořtová, E. Hantáková
Seznámení s knihovnou prostřednictvím pohádky vyprávěné maňáskem sovou Rozárkou.
Hledání pohádkových postav v knihovně. Představení známých knih z večerníčků. Čtení pohádky. Prohlížení knih.
Realizace: Hantáková
Během besedy se děti dozvědí, jak vzniká kniha a jak se ke knihám chovat.
Povídání „Jak vznikne kniha?“. Hra: řazení obrázků-jak vzniká kniha (kreativní aktivita). Hra: hledání psacího stroj pro spisovatele (pohybová aktivita). Povídání „Jak se chováme ke knížce?". Hra: rozdělení obrázků podle toho, co se s knihou dělá a co ne (kreativní aktivita). Prohlížení knih.
Realizace: Hantáková
Seznámení s postavou Večerníčka, jak dlouho ho známe.
Povídání o knížkách, ilustrace – ukázky knih. Čtení pohádky. Výroba čepice. Prohlížení knih.
Realizace: Fořtová
Seznámení se základními pojmy: knihovna, knihkupectví, spisovatel, ilustrátor.
Zacházení s knihou. Orientace v knihovně-knihy pro začínající čtenáře. Jak se stát čtenářem knihovny. Čtení ukázek z knih. Postavičky z večerníčků – kviz.
Realizace: Fořtová
Seznámení s knihovnou prostřednictvím pohádky vyprávěné maňáskem sovou Rozárkou.
Představení známých knih z večerníčků. Čtení pohádky. Práce s knihou dle vlastního výběru.
Realizace: Hantáková
Co je strach, jak se mu bráníme?
Strašidelné bytosti v knihách. Čtení ukázek z knih. Test strašidel. Práce s knihou dle vlastního výběru.
Realizace: Hantáková
Označení a uspořádání knihovního fondu beletrie, informace o naučné literatuře.
Opakování základních pojmů – knihovna, knihkupectví, spisovatel, ilustrátor. Označení a uspořádání knihovního fondu beletrie, informace o naučné literatuře. Ukázky nejčtenějších knih. Literární kviz.
Realizace: Fořtová
Vyprávění o jeho životě. Dílo.
Kvíz, soutěž.
Realizace: Fořtová
Děti se dozvědí, co je pohádka, jaké jsou druhy pohádek.
Čtení pohádky(děti). Základní znaky pohádky. Druhy pohádek (klasická, autorská, moderní pohádka). Hrajeme se s pohádkou – hádanky o pohádkách, hra na básníka. Práce s knihou dle vlastního výběru.
Realizace: Hantáková
Děti se hravou formou seznámí s různými druhy básní (říkadla, hádanky, píseň, veršovaná pohádka, rozpočítadla, limerik).
Čtení básní ve dvojicích. Základní znaky básně (rým, verš, sloka, báseň, básnická sbírka). Hrajeme si na básníky (rýmy, doplňovačky, hádanky, psaní básničky).
Realizace: Hantáková
Povídání o hrdinech knih, kdo je hrdina.
Můj oblíbený literární hrdina – prostor pro děti. Autoři dětských knih. Čtení ukázek z knih. Práce s knihou dle vlastního výběru.
Realizace: Hantáková
Rozdíl mezi klasickou a moderní pohádkou.
Hrajeme si s pohádkou – křížovky. Čtení ukázek. Práce s knihou Miloše Macourka.
Realizace: Hantáková
Seznámení s knihovnou, jak to v knihovně chodí, co se dělá v knihovně kromě půjčování knih.
Rozdělení knihovního fondu. Uspořádání dětských knih-krásná a naučná literatura. Jiné aktivity v knihovně. Knižní novinky a nejčtenější knihy. Práce s knihou dle vlastního výběru a čtení.
Realizace: Fořtová, Hantáková
Vyprávění o Velikonocích.
Zvyky. Pohádky a básničky – čtení. Kvíz, koledy.
Realizace: Fořtová
Vyprávění o Vánocích.
Zvyky, tradice u nás i ve světě. Pohádky, povídky – čtení.
Kvíz.
Realizace: Fořtová
Netradiční seznámení s literárními žánry.
Vyprávění příběhu spojené s aktivitami. Čtení ukázek.
Realizace: Hantáková
Co je dobrodružství, žánry dobrodružné literatury.
Řazení nejčtenějších knih do žánrů dobrodružné literatury. Čtení ukázek z knih. Literární kviz. Práce s knihou dle vlastního výběru.
Realizace: Hantáková
Povídání o pověstech.
Čtení ukázek z knih. Regionální pověsti. Kvíz. Soutěž pro 5. ročník.
Realizace: Fořtová
Podzimní a zimní svátky – vyprávění.
Posvícení, Halloween, Advent, Mikuláš, Nový rok, Tři králové, Masopust, Valentýn. Čtení k tématu.
Realizace: Fořtová
Vyprávění o historii:
Hradčany-Pražský hrad, Nerudovka, Karlův most, Staroměstské náměstí, Čtení ukázek – básničky, pověsti.
Praha v testu
Realizace: Fořtová
Paměť je nedílnou součástí procesu učení, je nezbytná při osvojování nových dovedností a znalostí. Jak mohu paměť zlepšit?
Mnemotechniky a pomůcky pro snadné zapamatování velkého množství informací. Aktivita: pracovní list, základní funkce myšlení a paměti, technika LOCI, kategorizace pojmů, rytmizace, obrazové asociace, fyzická aktivita.
Realizace: Kalousová
Trasa vede výpůjčními prostory i zákulisím, komentář přibližuje služby a funkce knihovny jako místa určeného pro studium, mimoškolní aktivity, zábavu. Konání exkurzí: středa 8,30 – 12,30 hod. Délka trvání prohlídky: 20–30 minut. Informace: 312 258 912, pujcovna@mkkl.cz, V. Kroupová
Řazení knihovního fondu. Co je piktogram? Nabídka služeb. Půjčování do košíku. Práce s katalogem. Knihovnický kvíz.
Konání lekcí: středa 8,30 – 13,30 hod. Délka: 45 minut. Informace: 312 258 912, pujcovna@mkkl.cz, E. Zichová
Literární lekce jsou určeny především jako doplnění předmětu český jazyk a literatura. Cílem knihovníka je seznámit žáky s knihou, spisovatelem nebo literárním tématem. Lekcím předchází krátké seznámení s provozem knihovny a možnostmi služeb.
S dětmi a žáky preferujeme osobní kontakt, poznávání knihovny formou zážitku, nicméně po dohodě s knihovníkem lze některé programy uskutečnit i v online formě nebo domluvit vstup knihovníka do vyučování v rámci výuky. V tomto případě je lekce koncipována jako přednáška. Bohužel, ne každý program lze do virtuálního prostředí přenést, proto vždy záleží na předchozí domluvě s pedagogem.
Seznámení s autorovým životem. Práce s básní Máj. Možnost projekce a volného psaní.
Realizace V. Kroupová a R. Bradáčová
Životopis autora. Práce se sbírkou Kytice. Možnost projekce a volného psaní.
Realizace E. Zichová
Stručný vývoj komiksu, základní pojmy. Klasická díla jako komiks. Možnost projekce.
Realizace R. Bradáčová a V. Kroupová
Pojem bajka. Významní autoři bajek Ezop, Krylov, Jean de La Fontaine, Miloš Macourek, Jiří Žáček. Práce s bajkou
Realizace E. Zichová
Zaznamenání myšlenek, zážitků, pocitů, dojmů a událostí v novodobé historii. Deníky z per Goetheho, Máchy, A. Frankové, Kafky, Koláře, ale i J. Kinneyho nebo S. Reid. Pracovní listy
Realizace J. Matyášová
Pojem fejeton. Nejznámější fejetonisté. Práce s textem.
Realizace J. Matyášová
Jak sestavit rešerši. Práce s informačními zdroji (katalogy, digitální knihovny, repozitáře). Citace, citační manažery. Plagiátorství
Realizace L. Kalousová
Jan Amos Komenský patřil mezi největší myslitele své doby. Ačkoli mluvíme o jednom z nejvýznamnějších Čechů, paradoxně strávil velkou část života kvůli politickým a náboženským rozporům ve vyhnanství. I přes nepřízeň osudu, kdy mu umírali nejbližší, zem trpěla 30 letou válkou a Habsburkové ho naháněli všude možně, Komenský bojoval za lepší školství, budoucí vzdělanost a "jasnou cestu života". Jen co se chvíli vydýchal, jeho třicetiletou práci vzal oheň, ale nezahořkl a v 64 letech se pustil opět do díla.
Odkaz Komenského si připomínáme u příležitosti výročí 430 let od jeho narození.
Realizace E. Zichová