Mateřské školy - nabídka+návratka (.pdf)
Základní školy - nabídka+návratka (.pdf)
Pasování prvňáků na čtenáře - nabídka+návratka(.pdf)
Knihovna zastává podpůrnou funkci neformálního vzdělávání mezi dětmi a školou. Pomáhá dítěti stát se čtenářem, učí ho plně využít informační potenciál, který knihovny nabízí a současně vysvětluje, jak s informacemi pracovat.
Dětští čtenáři jsou postaveni před řadu překážek. Dospělí sahají po knize zejména pro relaxaci, ale dětem je čtení zároveň i učením, byť se jedná třeba o zábavnou knihu. Nejdříve se musí naučit dešifrovat text, později porozumět jeho významu. Často sami objevují čtenářské strategie, které je v životě budou provázet. Zároveň je však obklopuje svět, kde je na stejné úrovni textová část s obrazovou symbolikou, audiovizuálním sdělením. Umět „přečíst“ sdělení je základem čtenářské gramotnosti – porozumění textu. Porozumění druhým. Porozumění sama sobě.
Městská knihovna Kladno proto každoročně realizuje okolo 200 besed pro žáky základních a mateřských škol z Kladna a blízkého okolí. Knihovnice se pravidelně vzdělávají na polích informační gramotnosti, mediální kreativity a usilují tak o vytvoření podnětného prostředí pro všechny současné i budoucí čtenáře.
Rádi bychom se stali vaším partnerem na začátku celoživotního vzdělávání. Nejen že vám poskytneme snadný přístup k pramenům a informacím už od vašeho raného dětství, ale chceme vám být oporou i přítelem, kdykoli budete potřebovat.
Vaše knihovna
Knihovnické lekce nebo chcete-li knihovnicko-bibliografická příprava dětí a mládeže se stala součástí systému Mládež a kultura již v 70. letech minulého tisíciletí. Z původní myšlenky sdělování základních poznatků o knihách a práci s nimi se jádrem lekcí postupně stala práce s INFORMACÍ. Kniha jako médium nadále zůstává předmětem zájmu, v současné době s ní ale pracujeme v mnohem větší šíři. Soustředíme se na problém čtenářské gramotnosti, porozumění textu a jeho kritické zhodnocení.
Hlavním místem konání lekcí je Oddělení pro děti, Nám. Sítná 3106 Kladno. Žádáme všechny MŠ o vyplnění návratky (viz Příloha), abychom mohli zpracovat orientační harmonogram lekcí v oddělení pro děti. V případě, že budete chtít navštívit jinou pobočku, uveďte to v návratce!
Knihovnicko-informační lekce a tematické besedy jsou realizovány v Oddělení pro děti, Nám. Sítná 3106, Kladno.
Konání lekcí: pondělí, úterý, čtvrtek, pátek
Začátek lekcí: 9.00 a 10.00 hod.
Délka trvání lekcí: 45 – 60 minut (dle domluvy)
Obsahově je upravujeme dle věku dětí, čtenářské vyspělosti, aktuální knižní nabídky na trhu a nabídky knihovního fondu, případně dle požadavků pedagogů.
Přípravu lekce, která není v nabídce nebo návštěvu delší než 60 minut je nutné domluvit předem s knihovnicí (minimálně měsíc). Oddělení pro děti – E. Hantáková tel. 312 258 913, hantakova@mkkl.cz
V případě, že chcete navštívit pobočku v Rozdělově, nebo ve Švermově je nutné kontaktovat příslušnou knihovnici. Rozdělov – I. Podracká tel. 312 263 497. Švermov – M. Augsbergerová tel. 312 273 179
Seznámení s knihovnou prostřednictvím pohádky vyprávěné maňáskem sovou Rozárkou.
Hledání pohádkových postav v knihovně.
Představení známých knih z večerníčků.
Čtení pohádky.
Prohlížení knih.
Lektorka E. Hantáková
Během besedy se děti dozvědí, jak vzniká kniha a jak se ke knihám chovat.
Povídání „Jak vznikne kniha?“
Hra: řazení obrázků-jak vzniká kniha (kreativní aktivita).
Hra: hledání psacího stroj pro spisovatele (pohybová aktivita).
Povídání „Jak se chováme ke knížce“.
Hra: rozdělení obrázků podle toho, co se s knihou dělá a co ne (kreativní aktivita).
Prohlížení knih.
Lektorka E. Hantáková
Seznámení s postavou Večerníčka, jak dlouho ho známe.
Povídání o knížkách, ilustrace – ukázky knih.
Čtení pohádky.
Foto s Večerníčkovou čepicí.
Prohlížení knih.
Lektorka V. Fořtová
Pásmo provázené medvědem z knížky „Neplač, muchomůrko“ od Daisy Mrázkové.
Rozhovory, proč je důležité umět číst, k čemu všemu slouží písmo a jak můžeme tyto znalosti v životě využít.
Hry s písmenky, poznávání a přiřazování.
Ukázky z knih nejen o medvědech.
Lekce je provázena písničkami a kytarou.
Lektorka J. Králová
Veselé pásmo zaměřené směrem k ekologii a environmentální výchově.
Provázeno naším maskotem – Knihomolem kladenským.
Povídání, z čeho je kniha vyrobena, co je vše zapotřebí, aby vzniknul papír.
Děti pomohou knihomolovi založit lesní školu.
Ukázky z knih s ekologickou tématikou.
Zpěv s kytarou, hra s obrázky.
Lektorka J. Králová
Seznámení s pojmy pořekadla, přísloví, lidová píseň.
Ukázky z knížek, zpívání s kytarou.
Kramářská píseň – děti se na vlastní kůži přesvědčí, jak to dříve chodilo na jarmarku a zapojí se při zpěvu kramářské písně.
Ukázky z knih, četba příběhů známých tím, že byly předávány ústní formou po mnoho generací.
Lektorka J. Králová
Povídání o pohádkách a příbězích, kde jsou zásadními postavami ježibaby, čarodějnice, kouzelníci a mágové.
Ukázky z tematických knih – řízené rozhovory s dětmi.
Paměťová hra – „Kotlík ježibaby Nevědělky“.
Ukázky básniček, interaktivní chvíle s kytarou.
J jako ježibaba.
Lektorka J. Králová
Seznámení se základními pojmy: knihovna, knihkupectví, spisovatel, ilustrátor.
Děti se dozví, jak vzniká kniha a jak se ke knihám chováme.
Hra: seřazení obrázků, jak vzniká kniha (kreativní aktivita).
Tvoření příběhu.
Kreslení obrázku k příběhu.
Dokončení příběhu.
Seznámení s fondem a uspořádáním knih v dětském oddělení.
Povídání, jak se chováme ke knížkám.
Prohlížení knih.
Lektorka E. Hantáková
Označení a uspořádání knihovního fondu beletrie, informace o naučné literatuře.
Opakování základních pojmů – knihovna, knihkupectví, spisovatel, ilustrátor.
Označení a uspořádání knihovního fondu beletrie, informace o naučné literatuře.
Ukázky nejčtenějších knih.
Literární kviz.
Lektorka V. Fořtová
Seznámení s knihovnou, jak to v knihovně chodí, co se dělá v knihovně kromě půjčování knih.
Rozdělení knihovního fondu.
Uspořádání dětských knih-krásná a naučná literatura.
Jiné aktivity v knihovně.
Knižní novinky a nejčtenější knihy.
Práce s knihou dle vlastního výběru a čtení.
Lektorka V. Fořtová
Náměty ke čtení. Představení nových knižních titulů pro děti z produkce českých nakladatelství od první po pátou třídu.
Ukázky knih.
Práce s knihou dle vlastního výběru a čtení.
Lektorka E. Hantáková
Pásmo provázené medvědem z knížky „Neplač, muchomůrko“ od Daisy Mrázkové.
Rozhovory, proč je důležité umět číst, k čemu všemu slouží písmo a jak můžeme tyto znalosti v životě využít.
Hry s písmenky, poznávání a přiřazování.
Ukázky z knih nejen o medvědech.
Lekce je provázena písničkami a kytarou.
Lektorka J. Králová
Veselé pásmo zaměřené směrem k ekologii a environmentální výchově.
Provázeno naším maskotem – Knihomolem kladenským.
Povídání, z čeho je kniha vyrobena, co je vše zapotřebí, aby vzniknul papír.
Děti pomohou knihomolovi založit lesní školu.
Ukázky z knih s ekologickou tématikou.
Zpěv s kytarou, hra s obrázky.
Lektorka J. Králová
Seznámení s pojmy lidová slovesnost a folklor, jaký je rozdíl mezi pořekadlem, příslovím, zaříkáním a lidovou písní?
Ukázky z knížek, zpívání s kytarou.
Kramářská píseň – děti se na vlastní kůži přesvědčí, jak to dříve chodilo na jarmarku a zapojí se při zpěvu kramářské písně.
Ukázky z knih, četba příběhů známých tím, že byly předávány ústní formou po mnoho generací.
Kdo byl K. J. Erben a Božena Němcová?
Lektorka J. Králová
Povídání o pohádkách a příbězích, kde jsou zásadními postavami ježibaby, čarodějnice, kouzelníci a mágové.
Ukázky z tematických knih – řízené rozhovory s dětmi.
Paměťová hra – „Kotlík ježibaby Nevědělky“.
Ukázky básniček, interaktivní chvíle s kytarou.
J jako ježibaba.
Lektorka J. Králová
Vyprávění o jeho životě.
Dílo.
Kvíz, soutěž.
Lektorka V. Fořtová
Představení knihy a autora.
Čtení a práce s textem – představivost, kritické myšlení, etika.
Zvíře jako symbol.
Pracovní listy + výtvarná část.
Naučná literatura: liška obecná.
Lektorka J. Matyášová
Děti se dozvědí, co je pohádka, jaké jsou druhy pohádek.
Čtení pohádky(děti).
Základní znaky pohádky.
Druhy pohádek (klasická, autorská, moderní pohádka).
Hrajeme si s pohádkou – hádanky o pohádkách.
Práce s knihou dle vlastního výběru.
Lektorka E. Hantáková
Děti se hravou formou seznámí s různými druhy básní (říkadla, hádanky, píseň, veršovaná pohádka, rozpočítadla, limerik).
Čtení básní ve dvojicích.
Základní znaky básně (rým, verš, sloka, báseň, básnická sbírka).
Hrajeme si na básníky (rýmy, doplňovačky, hádanky, psaní básničky).
Lektorka E. Hantáková
Seznámení s žánrem.
Členění a charakteristika.
V hlavní roli: hrdina.
Známí autoři dobrodružných příběhů a jejich díla.
Práce s knihou.
Pracovní list.
Lektorka J. Matyášová
Seznámení s pojmy lidová slovesnost a folklor, jaký je rozdíl mezi pořekadlem, příslovím, zaříkáním a lidovou písní?
Ukázky z knih, četba příběhů známých tím, že byly předávána ústní formou po mnoho generací.
Kramářská píseň – děti se na vlastní kůži přesvědčí, jak to dříve chodilo na jarmarku a zapojí se při zpěvu kramářské písně.
Kdo byl K. J. Erben a Božena Němcová?
Ukázky z knih.
Lektorka J. Králová
Pásmo seznamující děti se světem klasické hudby.
Rozvoj sluchové orientace a pozorného vnímání.
Poslechové ukázky vážné hudby, subjektivní rozbor – rozvoj řečového spektra, pojmenování pocitů.
Jak se skládá hudba, co je to orchestr apod.
Představení českých skladatelů Antonína Dvořáka a Bedřicha Smetany.
Lektorka J. Králová
Netradiční seznámení s literárními žánry.
Vyprávění příběhu spojené s aktivitami.
Čtení ukázek.
Lektorka E. Hantáková
Povídání o pověstech.
Čtení ukázek z knih.
Regionální pověsti.
Kvíz.
Soutěž pro 5. ročník.
Lektorka V. Fořtová
Vyprávění o historii:
Hradčany-Pražský hrad.
Nerudovka.
Karlův most.
Staroměstské náměstí.
Čtení ukázek – básničky, pověsti.
Praha v testu.
Lektorka V. Fořtová
Trasa vede výpůjčními prostory i zákulisím, komentář přibližuje služby a funkce knihovny jako místa určeného pro studium, mimoškolní aktivity, zábavu.
Řazení knihovního fondu. Co je piktogram?
Nabídka služeb.
Práce s katalogem.
Knihovnický kvíz.
Konání lekcí: středa 8.30 – 12.30 hod.
Délka trvání prohlídky: 20 – 30 minut
Telefon: 312 258 912
Email: pujcovna@mkkl.cz
Kontaktní osoba: E. Zichová
Literární lekce jsou určeny především jako doplnění předmětu český jazyk a literatura. Cílem knihovníka je seznámit žáky s knihou, spisovatelem nebo literárním tématem. Lekcím předchází krátké seznámení s provozem knihovny a možnostmi služeb.
Konání lekcí: středa 8.30 – 13.30 hod.
Délka trvání lekce: 45 minut
Telefon: 312 258 912
Email: pujcovna@mkkl.cz
Kontaktní osoba: R. Táborová
Seznámení s autorovým životem.
Práce s básní Máj.
Možnost projekce a volného psaní.
Lektorka V. Kroupová a R. Šmídová
Životopis autora.
Práce se sbírkou Kytice.
Možnost projekce a volného psaní.
Lektorka E. Zichová
Komiksový workshop.
Stručný vývoj komiksu, základní pojmy.
Klasická díla jako komiks.
Možnost projekce.
Lektorka R. Šmídová a V. Kroupová
Seznámení s Williamem Shakespearem a jeho vlivem na divadlo, literaturu … až po současný film.
Projekce.
Práce s knihou a metadaty titulu (tiráž, překlad, anotace…).
Divadelní hry – myšlenková mapa.
Shakespeare a jeho merch – kreativita.
Lektorka E. Zichová
Regionální literatura a autoři se vztahem ke Kladnu (Fousek, Hrabal, Majerová, Pavel, Stavinoha, Švorc, Vondruška).
Ukázky tvorby, projekce.
Soutěž, kvíz.
Lektorka I. Nováková a V. Kroupová
Pojem bajka.
Významní autoři bajek Ezop, Krylov, Jean de La Fontaine, Miloš Macourek, Jiří Žáček.
Práce s bajkou.
Lektorka E. Zichová
Zaznamenání myšlenek, zážitků, pocitů, dojmů a událostí v novodobé historii.
Deníky z per Goetheho, Máchy, A. Frankové, Kafky, Koláře, ale i J. Kinneyho nebo S. Reid.
Pracovní listy.
Lektorka J. Matyášová
Pojem fejeton.
Nejznámější fejetonisté.
Práce s textem.
Lektorka J. Matyášová
Jak najít podklady a sestavit rešerši bez zbytečného tápání.
Práce s informačními zdroji (katalogy, digitální knihovny, repozitáře).
Citace, citační manažery.
Plagiátorství.
Lektorka L. Kalousová