Vážení pedagogičtí pracovníci, přijďte společně se svými žáky zjistit, jak knihovna funguje a jaký přínos znamená na cestě ke kvalitnímu vzdělání a obecné informační gramotnosti člověka. Máte na výběr z více než 20 pravidelně aktualizovaných programů.
Knihovna zastává podpůrnou funkci neformálního vzdělávání mezi dětmi a školou. Pomáhá dítěti stát se čtenářem, učí ho plně využít informační potenciál, který knihovny nabízí a současně vysvětluje, jak s informacemi pracovat.
Dětští čtenáři jsou postaveni před řadu překážek. Dospělí sahají po knize zejména pro relaxaci, ale dětem je čtení zároveň i učením, byť se jedná třeba o zábavnou knihu. Nejdříve se musí naučit dešifrovat text, později porozumět jeho významu. Často sami objevují čtenářské strategie, které je v životě budou provázet. Zároveň je však obklopuje svět, kde je na stejné úrovni textová část s obrazovou symbolikou, audiovizuálním sdělením. Umět „přečíst“ sdělení je základem čtenářské gramotnosti – porozumění textu. Porozumění druhým. Porozumění sama sobě.
Městská knihovna Kladno proto každoročně realizuje okolo 200 besed pro žáky základních a mateřských škol z Kladna a blízkého okolí. Knihovnice se pravidelně vzdělávají na polích informační gramotnosti, mediální kreativity a usilují tak o vytvoření podnětného prostředí pro všechny současné i budoucí čtenáře.
Knihovnická lekce uzpůsobená konkrétní věkové skupině (MŠ – 5. TŘÍDA ).
Seznámení s prostory knihovny, orientace v regálech, u starších ukázka práce s webovým katalogem Skupinová práce s kartičkami – Jak vzniká kniha (pro mladší děti).
Diskuze o termínech knihovna/knihovník/beletrie/naučná literatura apod.
Volný pohyb po knihovně a volný výběr knih.
Práce s knihou ve skupině, práce s textem, hry s knihou.
Lektorka: J. Králová / V. Fořtová / L. Džula Bártová
Seznámení s postavou Večerníčka, jak dlouho ho známe.
Povídání o knížkách, ilustrace – ukázky knih.
Čtení pohádky. Foto s Večerníčkovou čepicí. Prohlížení knih.
Lektorka V. Fořtová
Pásmo provázené medvědem z knížky „Neplač, muchomůrko“ od Daisy Mrázkové.
Rozhovory, proč je důležité umět číst, k čemu všemu slouží písmo a jak můžeme tyto znalosti v životě využít.
Hry s písmenky, poznávání a přiřazování. Ukázky z knih nejen o medvědech.
Lekce je provázena písničkami a kytarou.
Lektorka J. Králová
Veselé pásmo zaměřené směrem k ekologii a environmentální výchově.
Provázeno naším maskotem – Knihomolem kladenským.
Povídání, z čeho je kniha vyrobena, co je vše zapotřebí, aby vznikl papír. Děti pomohou knihomolovi založit lesní školu.
Ukázky z knih s ekologickou tématikou.
Zpěv s kytarou, hra s obrázky.
Lektorka J. Králová
Představení forem lidové slovesnosti s využitím vizuální prezentace divadla Kamishibai.
Ukázky z knih, četba říkadel, pořekadel a jiných krátkých útvarů lidové slovesnosti.
Kramářská píseň – děti se na vlastní kůži přesvědčí, jak to dříve chodilo na jarmarku a zapojí se při zpěvu kramářské písně.
Lektorka J. Králová
Dobrodružná poznávací lekce provázená Vlkem, který se ztratil ze své knížky.
Představení titulů – interaktivní zapojení při poznávání příběhů.
Využití divadla Kamishibai pro barvité vyprávění příběhu. Hry s knižními kartičkami, zpěv s kytarou.
Lektorka J. Králová
Představení knih, kde jsou zásadními postavami ježibaby, čarodějnice, kouzelníci a mágové.
Návštěva ježibaby Zapomnělky s jejím kouzelným pohádkovým receptářem.
Ukázky básniček, interaktivní chvíle s kytarou. Práce s pohádkovými kartami.
Lektorka J. Králová
Lekce provázená kapkou Ájou z knihy A. Mornštajnové.
Seznámení s koloběhem vody v přírodě, povídání o ekologii.
Ukázka z knihy a inspirace na další knihy s tématem vody.
Hry se slovy a písmeny.
Tvoření z papíru.
Lektorka L. Džula Bártová
V případě provozních důvodů si knihovna vyhrazuje právo na změnu obsahu lekce. Náhradní lekce splňuje kritéria informační lekce, je cílena na objednanou věkovou kategorii. O případné změně bude informována osoba uvedená v kontaktech. Zrušení termínu lekce je možné bez nároku na náhradu.
Knihovnická lekce uzpůsobená konkrétní věkové skupině (MŠ – 5. TŘÍDA ).
Seznámení s prostory knihovny, orientace v regálech, u starších ukázka práce s webovým katalogem.
Skupinová práce s kartičkami – Jak vzniká kniha (pro mladší děti)
Diskuze o termínech knihovna/knihovník/beletrie/naučná literatura apod.
Volný pohyb po knihovně a volný výběr knih.
Práce s knihou ve skupině, práce s textem, hry s knihou.
Lektorka: J. Králová / V. Fořtová / L. Džula Bártová
Lekce provázená kapkou Ájou z knihy A. Mornštajnové.
Seznámení s koloběhem vody v přírodě, povídání o ekologii.
Ukázka z knihy a inspirace na další knihy s tématem vody.
Hry se slovy a písmeny.
Tvoření z papíru.
Lektorka L. Džula Bártová
Pásmo provázené medvědem z knížky „Neplač, muchomůrko“ od Daisy Mrázkové.
Rozhovory, proč je důležité umět číst, k čemu všemu slouží písmo a jak můžeme tyto znalosti v životě využít.
Hry s písmenky, poznávání a přiřazování. Ukázky z knih nejen o medvědech.
Lekce je provázena písničkami a kytarou.
Lektorka J. Králová
Povídání o pohádkách a příbězích, kde jsou zásadními postavami ježibaby, čarodějnice, kouzelníci a mágové.
Ukázky z tematických knih – řízené rozhovory s dětmi.
Paměťová hra – „Kotlík ježibaby Nevědělky“.
Ukázky básniček, interaktivní chvíle s kytarou. J jako ježibaba.
Lektorka J. Králová
Seznámení s pojmy lidová slovesnost a folklor, jaký je rozdíl mezi pořekadlem, příslovím, zaříkáním a lidovou písní?
Ukázky z knížek, zpívání s kytarou.
Kramářská píseň – děti se na vlastní kůži přesvědčí, jak to dříve chodilo na jarmarku a zapojí se při zpěvu kramářské písně.
Ukázky z knih, četba příběhů známých tím, že byly předávány ústní formou po mnoho generací.
Kdo byl K. J. Erben a Božena Němcová?
Lektorka J. Králová
Veselé pásmo zaměřené směrem k ekologii a environmentální výchově.
Provázeno naším maskotem – Knihomolem kladenským.
Povídání, z čeho je kniha vyrobena, co je vše zapotřebí, aby vznikl papír.
Děti pomohou knihomolovi založit lesní školu. Ukázky z knih s ekologickou tématikou.
Zpěv s kytarou, hra s obrázky.
Lektorka J. Králová
Představení dobrodružných knih s detektivní tématikou.
Hry s knihou, textem a ilustracemi – využití divadla Kamishibai a zpěvu za doprovodu kytary.
Zapojení fantazie, slovní zásoby a představivosti.
Lektorka: J. Králová
Vyprávění o životě a díle Josefa Lady. Kvíz, soutěž.
Lektorka V. Fořtová
Představení knihy a autora. Čtení a práce s textem – představivost, kritické myšlení, etika.
Zvíře jako symbol. Pracovní listy + výtvarná část.
Naučná literatura: liška obecná.
Lektorka J. Matyášová
Seznámení s termíny poezie, verš, sloka a rým.
Tvorba Jiřího Žáčka, čtení ukázek.
Doplňování textů, hry se slovy.
Lektorka L. Džula Bártová
Rozhovor o znacích pohádky.
Společné vyprávění a tvorba pohádky.
Pohádky Miloše Macourka – ukázky, čtení s předvídáním.
Lektorka L. Džula Bártová
Pásmo o knihách R. Dahla a D. Walliamse.
Aktivity s texty, rozvoj čtenářské gramotnosti Inspirace na další knihy pro malé čtenáře.
Lektorka L. Džula Bártová
Specifika práce s informací v digitálním prostředí.
Vysvětlení základních pojmů.
Aktivní práce s mobilem (možno vynechat).
Realizace J. Matyášová
Seznámení s žánrem, členění a charakteristika. V hlavní roli: hrdina.
Známí autoři dobrodružných příběhů a jejich díla. Práce s knihou, pracovní list.
Lektorka J. Matyášová
Lekce zaměřená na snadnější orientaci v dnešním nelehkém světě, otevřeme témata jako konflikt, válka, uprchlictví, globální oteplení. Představení titulů, které dětem mohou pomoci pochopit tato těžká témata, udělat si vlastní názor apod. (Co je to válka, Děti našeho světa, Cesta, Uprchlík, Neobyčejný kluk…)
Válka z hlediska historie Interaktivní diskuzní hra.
Lektorka: J. Králová
Seznámení s pojmy lidová slovesnost a folklor, jaký je rozdíl mezi pořekadlem, příslovím, zaříkáním a lidovou písní?
Ukázky z knih, četba příběhů známých tím, že byly předávána ústní formou po mnoho generací.
Kramářská píseň – děti se na vlastní kůži přesvědčí, jak to dříve chodilo na jarmarku a zapojí se při zpěvu kramářské písně.
Kdo byl K. J. Erben a Božena Němcová? Ukázky z knih.
Lektorka J. Králová
Pásmo seznamující děti se světem klasické hudby. Rozvoj sluchové orientace a pozorného vnímání.
Poslechové ukázky vážné hudby, subjektivní rozbor – rozvoj řečového spektra, pojmenování pocitů. Jak se skládá hudba, co je to orchestr apod. Představení českých skladatelů Antonína Dvořáka a Bedřicha Smetany.
Lektorka J. Králová
Povídání o pověstech. Čtení ukázek z knih. Regionální pověsti.
Kvíz. Soutěž pro 5. ročník.
Lektorka V. Fořtová
Lekce seznamující s žánrem fantasy a sci-fi.
Rozvoj čtenářské gramotnosti pomocí textů o dracích, magických předmětech či nevyzpytatelných bozích.
Tvůrčí psaní a povídání o magických světech. Ukázka knih s fantasy a sci-fi tematikou.
Lektorka L. Džula Bártová
Vyprávění o historii: Hradčany – Pražský hrad, Nerudovka, Karlův most, Staroměstské náměstí.
Čtení ukázek – básničky, pověsti. Praha v testu.
Lektorka V. Fořtová
Seznámení s žánrem detektivky a dobrodružné literatury.
Společné řešení případu, krátká úniková hra (hádanky, křížovky, jazykové hry).
Inspirace na knihy s detektivní a dobrodružnou tematikou.
Lektorka L. Džula Bártová
Trasa vede výpůjčními prostory i zákulisím, komentář přibližuje služby a funkce knihovny jako místa určeného pro studium, mimoškolní aktivity, zábavu i odpočinek.
Nabídka služeb. Řazení knihovního fondu. Co je piktogram?
Práce s katalogem. Knihovnický kvíz.
Konání lekcí - středa 8,30 – 12,30 hod. Délka trvání prohlídky - 20–30 minut Realizace E. Zichová, 312 258 912, pujcovna@mkkl.cz
Jsou určeny především jako doplnění předmětu český jazyk a literatura.
Cílem knihovníka je seznámit žáky s knihou, spisovatelem nebo literárním tématem.
Lekcím předchází krátké seznámení s provozem knihovny a možnostmi služeb.
Konání lekcí: středa 8,30 – 13,30 hod. Délka trvání lekce: 45 minut Objednávky R. Táborová, 312 258 912, pujcovna@mkkl.cz
Seznámení se životem autora. Práce s básní Máj.
Možnost projekce a volného psaní.
Realizace V. Kroupová a R. Šmídová
Životopis autora. Práce se sbírkou Kytice. Možnost projekce a volného psaní.
Realizace E. Zichová
Komiksový workshop. Stručný vývoj komiksu, Základní pojmy.
Klasická díla jako komiks. Možnost projekce.
Realizace R. Šmídová a V. Kroupová
Regionální literatura a autoři se vztahem ke Kladnu (Fousek, Hrabal, Majerová, Pavel, Stavinoha, Švorc, Vondruška).
Ukázky tvorby, projekce. Soutěž, kvíz.
Realizace I. Nováková
Pojem bajka. Významní autoři bajek Ezop, Krylov, Jean de La Fontaine, Miloš Macourek, Jiří Žáček.
Práce s bajkou.
Realizace E. Zichová
Zaznamenání myšlenek, zážitků, pocitů, dojmů a událostí v novodobé historii.
Deníky z per Goetheho, Máchy, A. Frankové, Kafky, Koláře, ale i J. Kinneyho nebo S. Reid.
Pracovní listy.
Realizace J. Matyášová
Pojem fejeton, nejznámější fejetonisté.
Práce s textem.
Realizace J. Matyášová
Životopis a doba J. A. Komenského, prezentace, video.
Interaktivní kvíz, QR kódy.
Zkrácená exkurze v Oddělení pro dospělé.
Realizace E. Zichová
Seznámení s Williamem Shakespearem a jeho vlivem na divadlo, literaturu … až po současný film.
Projekce. Práce s knihou a metadaty titulu (tiráž, překlad, anotace…).
Divadelní hry – myšlenková mapa. Shakespeare a jeho merch – kreativita.
Realizace E. Zichová
Specifika práce s informací v digitálním prostředí.
Vysvětlení základních pojmů. Aktivní práce s mobilem (možno vynechat).
Realizace J. Matyášová
Jak najít relevantní podklady k tvorbě práce a sestavit rešerši.
Práce s informačními zdroji (katalogy, digitální knihovny, repozitáře).
Aktuální AI nástroje pro tvorbu a úpravu textu ve free verzích (možno vynechat).
Plagiátorství, citační manažery, etika publikování.
Realizace L. Kalousová
V případě provozních důvodů si knihovna vyhrazuje právo na změnu obsahu lekce. Náhradní lekce splňuje kritéria informační lekce, je cílena na objednanou věkovou kategorii. O případné změně bude informována osoba uvedená v kontaktech. Zrušení termínu lekce je možné bez nároku na náhradu.